1 februari: vlaggen halfstok en kransleggingen om 70 jaar Watersnoodramp te herdenken

Op woensdag 1 februari hangen de vlaggen halfstok bij de gemeentehuizen in Maasdam en Oud-Beijerland, ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Watersnoodramp in 1953. Hangt u als inwoner of ondernemer ook de Nederlandse vlag halfstok? Vlaggen kan van zonsopgang tot zonsondergang, zonder wimpel.

Dit jaar is het 70 jaar geleden dat de Hoeksche Waard zwaar getroffen werd door het binnenstromende water. 139 eilandbewoners kwamen om bij de Watersnoodramp. Huizen en boerderijen werden verwoest en duizenden dieren verdronken.

Kransleggingen in 5 dorpen

Op 1 februari zijn er herdenkingen in 5 dorpen. Burgemeester Aptroot en de wethouders leggen namens het gemeentebestuur een krans. Bij alle kransleggingen zijn ook bestuurders van waterschap Hollandse Delta aanwezig. Zij leggen namens het waterschap een krans.

Publiek van harte welkom

Tijdens de herdenkingen staan we stil bij en denken we terug aan de gebeurtenissen van 1953 en herdenken we de mensen die ons zijn ontvallen.

Publiek is van harte welkom.

Strijen
Burgemeester Aptroot legt samen met wethouder Blaak-van de Lagemaat een krans. Leerlingen van CBS De Parel en OBS De Meerwaarde leggen bloemen en lezen de namen op van de 44 mensen die om het leven zijn gekomen.

Tijdstip:    10.15 uur
Locatie:     monument voor slachtoffers Watersnoodramp op algemene begraafplaats (Kerkstraat 78a)

Piershil
Burgemeester Aptroot legt een krans.

Tijdstip:    11.30 uur
Locatie:     herdenkingsmonument bij Nederlands Hervormde Kerk (Voorstraat 24)

Numansdorp
Burgemeester Aptroot legt samen met wethouder Heij een krans.

Tijdstip:    12.30 uur
Locatie:     gedenksteen op algemene begraafplaats (Hallinxweg 37)

Heinenoord
Burgemeester Aptroot legt samen met wethouder Heij 2 bloemstukken op de graven van mensen die zijn omgekomen tijdens de Watersnoodramp van 1953.

Tijdstip:    13.30 uur
Locatie:     algemene begraafplaats (Oud-Heinenoordseweg 2)

’s-Gravendeel
Burgemeester Aptroot legt samen met wethouder Van der Wulp een krans.

Tijdstip:    14.30 uur
Locatie:     oude begraafplaats (Kerkstraat 9)

Op 1 februari, maar ook daarna zijn er nog meer activiteiten om de Watersnoodramp te herdenken. Meer informatie over de herdenkingsactiviteiten Watersnoodramp 1953 vindt u op deze webpagina.