Heeft u het idee dat er een telfout is gemaakt?

Vermoedt u dat er een telfout is gemaakt bij een stembureau of gemeentelijk stembureau bij het (op)tellen van de stemmen? U kunt dit melden bij de Kiesraad, het centraal stembureau. Een melding aan het centraal stembureau kan van donderdag 30 oktober 2025 vanaf 12.00 uur tot woensdag 5 november 2025 10.00 uur. Het gaat om meldingen van eventuele fouten in de processen-verbaal van de stembureaus en de gemeentelijk stembureaus of het digitale bestand van het gemeentelijk stembureau. Hetzelfde geldt voor de processen-verbaal van hoofdstembureaus, briefstembureaus en nationaal briefstembureau.

Let op:

  • De melding moet gaan over iets dat u zelf hebt waargenomen, dus niet van horen zeggen. Bijvoorbeeld: “Ik heb op kandidaat X gestemd en kan mijn stem niet terugvinden.” Niet: “Ik heb gehoord dat in stembureau X niet correct is geteld.” Of: “Mijn buurman zegt dat hij heeft gestemd op kandidaat X en die stem is niet terug te vinden.”
  • Op donderdag 30 oktober vindt de zitting van het gemeentelijk stembureau plaats. Het gemeentelijk stembureau kan een telling van een stembureau corrigeren. Het is daarom handig om te wachten met uw melding bij de Kiesraad totdat de zitting van het gemeentelijk stembureau is afgerond en de resultaten (de definitieve uitslag) van het gemeentelijk stembureau en de stembureaus met eventuele correcties zijn gepubliceerd.

Meld het via de website van de Kiesraad

Op de website van de Kiesraad kunt u een melding doen. Ook leest u er onder andere wanneer u een melding kunt doen en aan welke voorwaarden de melding moet voldoen.