Spring naar content

Parallelweg Maasdam - 's-Gravendeel

De provinciale weg N217 is de belangrijkste oost-westverbinding in de Hoeksche Waard. Over deze weg rijdt veel verkeer van en naar de A29/A16 maar ook tussen de verschillende dorpen. Langs het grootste gedeelte van de N217 loopt ook een parallelweg voor langzaam verkeer (landbouwverkeer en fietsers). Tussen Maasdam en ’s-Gravendeel ontbreekt deze weg. Het landbouwverkeer maakt daar gebruik van de hoofdrijbaan. Gemeente en provincie realiseren daarom een parallelweg en nieuw vrijliggend fietspad tussen Maasdam (de rotonde ter hoogte van de N491) en ’s-Gravendeel (de rotonde ter hoogte van de Maasdamseweg).

Wat komt er?

De gemeente wil ook in de toekomst een goede bereikbaarheid, verkeersveiligheid en aantrekkelijkheid van de Hoeksche Waard. Daarom is een parallelweg op dit stuk nodig.

De Parallelweg zorgt voor een betere doorstroming

Deze weg zorgt ervoor dat het landbouwverkeer ook op dit gedeelte van de N217 niet langer op de hoofdrijbaan hoeft. De snelheidsverschillen tussen landbouwverkeer en autoverkeer zijn groot. Het verbod op inhalen zorgt ervoor dat de doorstroming van het verkeer minder soepel verloopt. Door de aanleg van een parallelweg hoeft het landbouwverkeer niet meer op de hoofdrijbaan en blijft de doorstroming gewaarborgd.

De parallelweg kan worden ingezet bij calamiteiten

Bij calamiteiten in de Hoeksche Waard is er tussen Maasdam en ’s-Gravendeel geen alternatieve snelle route (bijvoorbeeld bij een ongeval). Bij calamiteiten kunnen de hulpdiensten gebruik maken van de parallelweg. Bij een incident is op de N217 kan de parallelweg eventueel ingezet worden als omleidingsroute.

De fietser houdt het vrijliggende fietspad

Uit de vele reacties die wij in mei 2020 kregen, bleek dat er onder onze inwoners een duidelijke voorkeur bestaat voor een vrijliggend fietspad. De fietsverbinding tussen Maasdam-Putterhoek en ’s-Gravendeel is belangrijk voor lokaal fietsverkeer en fietsverkeer dat van en naar Dordrecht gaat. Tijdens het ontwerpen van de parallelweg bleek dat het behouden van het fietspad op de huidige locatie verkeerskundig niet goed vormgegeven kan worden. Samen met provincie Zuid-Holland kiezen wij er daarom voor om het huidige fietspad te verplaatsen. Dit betekent dat wij naast een parallelweg ook een vrijliggend fietspad aanleggen.

In 2023 en 2024 voert Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de Heinenoordtunnel. Zoals de plannen nu zijn, houdt dit in dat de tunnel ongeveer 20 weekenden en 2 weken in de zomervakantie van 2023 en 2024 in beide richtingen dicht is. Tijdens deze afsluitingen is de N217 samen met de Kiltunnel de belangrijkste weg van en naar de Hoeksche Waard. Deze periode is het mogelijk drukker op de N217, daarom heeft veiligheid en bereikbaarheid een grote prioriteit. Dat is de reden dat de parallelweg voor het voorjaar van 2023 klaar moet zijn.

De aanleg van de parallelweg is niet de enige maatregel die genomen moet worden wanneer de Heinenoordtunnel vanwege de werkzaamheden dicht is. De gemeente heeft samen met Rijkswaterstaat, provincie en Waterschap Hollandse Delta maatregelen opgesteld om de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en aantrekkelijkheid van Hoeksche Waard in deze periode te waarborgen. Er is een bestuursovereenkomst opgesteld, hierin staat het maatregelpakket waarin de uitvoer van verschillende projecten is vastgelegd. De aanleg van de parallelweg is hier onderdeel van en wordt door gemeente en provincie opgepakt. De gemeente pakt het project actief op en maakt afspraken met de provincie over onder meer de aanleg, de verantwoordelijkheden en financiën.

De gemeente heeft al twee processen in gang gezet zodat de parallelweg op tijd klaar is. Er is gestart met de bestemmingsplanprocedure. Omdat het huidige bestemmingsplan de aanleg van de parallelweg niet toelaat, wordt er een nieuw bestemmingsplan opgesteld. De verwachting is dat het ontwerpbestemmingsplan in het tweede kwartaal van 2021 ter inzage ligt. Wij informeren u via een bericht in de gemeenterubriek in Het Kompas. Nadat het bestemmingsplan is vastgesteld start de gemeente met grondwerving. In december 2019 is vastgelegd dat de gemeente een eerste recht van koop op de percelen die waarschijnlijk nodig zijn voor de parallelweg. Hierover zijn we in gesprek met de grondeigenaren.

Bestemmingsplanprocedure

De gemeente doorloopt voor het bestemmingsplan de reguliere procedure. Eerst wordt het ontwerpbestemmingsplan met alle daarbij behorende onderzoeken opgesteld. Als dit klaar is wordt  het ontwerpbestemmingsplan voor 6 weken ter inzage gelegd. Iedereen heeft dan de gelegenheid het bestemmingsplan te bekijken en indien gewenst of nodig te reageren. We verwachten dat het ontwerpbestemmingsplan in het tweede kwartaal van 2021 ter inzage ligt. U zal hierover worden geïnformeerd door een bericht in de gemeenterubriek in Het Kompas. Nadat de reacties zijn verwerkt wordt het bestemmingsplan vastgesteld.

Grondwerving

Op basis van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) heeft de gemeente een eerste recht van koop op de percelen die waarschijnlijk nodig zijn voor de parallelweg. De grondeigenaren zijn inmiddels door onze grondverwerver benaderd voor een eerste kennismaking en een eerste gesprek. Daarna stelt de grondverwerver een eerste bieding op waarmee de onderhandeling start. Als beide partijen akkoord zijn worden de gronden overgedragen aan de gemeente. Wanneer het niet tot een onderling akkoord leidt, overweegt de gemeente over te gaan tot onteigening. Wij vinden aanleg van de parallelweg voor zowel de korte als de lange termijn noodzakelijk. Verwerving van de gronden vormt hierbij een essentieel onderdeel.