Johan Berkstraat en Jacob Pauwstraat klimaat adaptief

Door de klimaatverandering krijgen we langere droge en natte perioden met hevige buien. Samen met aannemer GKB Groep houden wij daar rekening mee. De Johan Berkstraat en Jacob Pauwstraat in Zuid-Beijerland maken we daarom klimaat adaptief. We richten de twee straten opnieuw in met een wadi, nieuwe bestrating en waterdoorlatende stenen op de parkeerplaatsen. Zo beheersen we de stand van het grondwaterpeil beter.

Blader door een impressie van de ontwerpen.

We richten de Johan Berkstraat en Jacob Pauwstraat opnieuw in. Met nieuwe bestrating frissen we het straatbeeld op. Een deel van de bestrating krijgt een speciaal waterbergend pakket in de wegfundering.

Het teveel aan regenwater tijdens stevige buien voeren we naar een wadi, die in de groenstrook tussen de beide straten komt. De wadi (“een groene greppel in het stedelijk gebied”) bergt regenwater bij hevige buien en zuivert het, waarna de ondergrond het water opneemt. Het regenwater hoeft ook niet langer naar het riool. Zo helpt de wadi tegen wateroverlast en droogte. We maken, voor de veiligheid van bewoners en voorbijgangers, de wadi niet te diep.

We planten ook een aantal nieuwe bomen. Langs de wadi komen zwarte elzen en witte berken. Op het gras tussen de scholen planten we de nu aanwezige bomen terug, in een groepje. Ook maken we hier, samen met de leerlingen van de twee scholen, een groene strook om de biodiversiteit te versterken. Bloemen en planten die aantrekkelijk zijn voor bijen en vlinders bijv. In deze groenstrook plaatsen we ook een vleugelnoot, een boom die in de toekomst de blikvanger van de straat kan worden.

Uiteraard straten wij de Johan Berkstraat en Jacob Pauwstraat opnieuw met een mooie nieuwe steen, die een sjieke donkerbruine tint heeft. Het parkeren structureren we door een duidelijke vak indeling op de rijbanen. Een deel van de parkeerplaatsen krijgt waterdoorlatende stenen, waartussen ook gras kan groeien.

In de Jacob Pauwstraat maken we een nieuw ‘mini-parkje’ met bankjes en een mooie boom, de fluweelboom. Zo kunnen niet alleen wachtende ouders, maar alle bewoners genieten van uw mooie omgeving!

8 maart verplanten we in uw twee straten een aantal bomen. Vervolgens starten we in april met het werk. We denken na de zomer van dit jaar klaar te zijn en planten in het najaar nog een aantal bomen.

Kijk bij op de plattegrond van het document ‘Fasering werkzaamheden’ om te zien wanneer wij bij u langskomen:

• Fase 1 april
  • Fase 2 april – begin mei
  • Fase 3 mei
  • Fase 4 juni – begin juli
  • Fase 5 juli
  • Fase 6 eind juli – augustus
  • Fase 7 eind augustus – september
  • Fase 8 eind september – begin oktober
  • Fase 9 oktober

We houden u tijdens de werkzaamheden op de hoogte van de voortgang via onze digitale nieuwsbrief. Meld u daarvoor aan door een e-mail te sturen naar johanberkstraat-jacobpauwstraat@gemeentehw.nl

We houden geen traditionele “inloopavond”. Wel willen we natuurlijk heel graag weten wat uw mening is. Dat kunt u doen door het reactieformulier in te vullen over onze plannen voor de Johan Berkstraat en Jacob Pauwstraat. Maak er gebruik van!

Onze plannen kent u nu, maar wat vindt u ervan? We komen niet langs met een “inloopavond” om uw mening op te halen. We willen die wel heel graag weten. Zet uw mening daarom in het reactieformulier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Henri van der Glas staat klaar om u antwoord te geven.

Henri van der Glas
henri.vanderglas@gemeentehw.nl

Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief via mailadres: johanberkstraat-jacobpauwstraat@gemeentehw.nl U ontvangt dan van ons regelmatig e-mail nieuwsbrieven over de voortgang van de werkzaamheden.

Neem dan gerust contact op met projectleider Henri van der Glas, via telefoonnummer 088 – 647 3647, of via mailadres johanberkstraat-jacobpauwstraat@gemeentehw.nl. Wij helpen u graag!