Gratis openbaar vervoer bij een laag inkomen

Voor inwoners met een laag inkomen is het soms te duur om met de bus te reizen voor bezoek aan vrienden en familie, om te sporten, of om vrijwilligerswerk te doen. U kunt hiervoor een Dal Vrij abonnement van Connexxion aanvragen waarmee u gratis met de bus reist in onze regio.

Wie kan het Dal Vrij abonnement aanvragen?

Het Dal Vrij busabonnement is bedoeld voor inwoners van de Hoeksche Waard, die 12 jaar of ouder zijn en een laag inkomen hebben. Het maakt niet uit of uw inkomen afkomstig is van een uitkering, werk in loondienst of van uw onderneming. Wat een ‘laag inkomen’ is, hangt af van uw leefsituatie. In de inkomenstabel vindt u de maximale bedragen per leefsituatie. Staat uw situatie er niet tussen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0186 / 088 – 647 36 47 of mail naar info@gemeentehw.nl.

LeefsituatieNetto inkomen per maand
exclusief vakantiegeld
t/m 130% van de bijstandsnorm
Gezin of samenwonenden van 21 jaar tot AOW gerechtigde leeftijd€ 2.265,04
Alleenstaande (ouder) van 21 jaar tot AOW gerechtigde leeftijd€ 1.585,53
Gehuwden/samenwonenden AOW gerechtigde leeftijd€ 2.386,42
Alleenstaande (ouder) AOW gerechtigde leeftijd€ 1.760,81
Gehuwden/samenwonenden in (zorg)instelling vanaf 21 jaar€ 875,90
Alleenstaande (ouder) in (zorg)instelling vanaf 21 jaar€ 544,04

U kunt met het Dal Vrij abonnement een jaar lang gratis reizen met alle bussen van vervoerder Connexxion in de regio’s Hoeksche Waard, Goeree-Overflakkee en Zeeland, evenals de bussen tot aan Zuid-Rotterdam en Dordrecht. Kijk voor alle routes op de website van Connexxion.

U reist met het Dal Vrij abonnement gratis op maandag tot en met vrijdag na 9.00 uur. In het weekend en op feestdagen reist u de hele dag gratis. Reist u op werkdagen voor 9.00 uur? Dan reist u op saldo. Zorg er daarom voor dat uw saldo nooit negatief is, anders werkt het abonnement niet. Dit is ook nodig wanneer u altijd na 9.00 reist.

Reist u met openbaar vervoer buiten de regio? Dan betaalt u alleen voor het deel van de reis waar u niet gratis kunt reizen. Dit wordt automatisch verrekend. Zorg er daarom voor dat er voldoende geld op uw ov-chipkaart staat wanneer u buiten de regio reist.

Voor het Dal Vrij abonnement heeft u een persoonlijke ov-chipkaart nodig. Deze kaart moet u eerst zelf aanschaffen. Dit kan via de website van de OV chipkaart. Als u voor meerdere gezinsleden het Dal Vrij abonnement aanvraagt, dan heeft u per gezinslid een persoonlijke OV chipkaart nodig.

Heeft u al een persoonlijke OV chipkaart? Dan vult u per gezinslid waarvoor u het abonnement aanvraagt het unieke nummer van de persoonlijke OV chipkaart in op het aanvraagformulier.

U kunt het abonnement op elk moment aanvragen. Nadat u het Dal Vrij abonnement heeft ontvangen, is deze 1 jaar geldig. Bijvoorbeeld: u krijgt het Dal Vrij abonnement per 1 november 2023. Uw abonnement is dan tot 1 november 2024 geldig.

U vraagt het Dal Vrij abonnement aan door onderstaand aanvraagformulier in te vullen. Na invullen kunt u het naar ons mailen of opsturen.

Meestal ontvangt u binnen 8 weken nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen een brief met onze beslissing. Soms duurt het langer, bijvoorbeeld als meer onderzoek nodig is of als uw aanvraag nog niet volledig is. Daarom is het belangrijk om uw aanvraag volledig in te vullen.

Voordat u de eerste keer kunt reizen met uw Dal Vrij abonnement, moet uw Dal Vrij reisproduct via een oplaadpunt opgehaald worden. Daarmee wordt uw abonnement gegevens op uw persoonlijke OV-chipkaart gezet. Dat is heel eenvoudig binnen een paar tellen geregeld.

In de brief die u krijgt van de gemeente staat vanaf welke datum u uw abonnement kunt opladen. Kijk op de website van OV-chipkaart voor een ophaalpunt in een winkel bij u in de buurt.

Kiest u liever voor opladen in de bus? Ga daarvoor naar een bushalte van Connexxion in de Hoeksche Waard. Wanneer de bus is gestopt, houdt u uw persoonlijke OV-chipkaart 5 tellen tegen de buitenkant van het raam met het herkenbare rode vierkant voor het ophaalapparaat. Dit is het raam naast de deur bij de chauffeur. Het apparaat geeft een piepje als uw product is geladen. Nu staat het gratis Dal Vrij abonnement op uw OV-chipkaart. Daarna stapt u in de bus en kunt u in de bus verder in- en uitchecken zoals u dat altijd doet. 

Heeft u toch problemen met het opladen in de bus? Uw buschauffeur helpt u graag!

Als u uw persoonlijke ov-chipkaart met het abonnement kwijt bent, vraag dan een vervangende ov-chipkaart aan. Let op dat u niet een nieuwe kaart aanvraagt. Het abonnement kan namelijk enkel op de vervangende kaart worden gezet. Bij een nieuwe kaart kunnen wij het abonnement niet opnieuw toekennen. Vraag de vervangende kaart aan via de website van OV-chipkaart.