Bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking

Buitenlandse personen die naar Nederland willen komen hebben mogelijk een visum nodig. Dit hangt af van het land waar de betrokken persoon vandaan komt. Bij de visumaanvraag moet deze persoon ook een bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking laten zien.

Nodigt u een buitenlands familielid of andere buitenlandse relatie uit om bij u te logeren? Dan stuurt u een bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking naar die persoon. Kom wel eerst naar de gemeente om uw handtekening te legaliseren.

Hoe regel ik een bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking?

• Gebruik het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking van de IND.
  • Print het formulier en vul het in. Onderteken het nog niet, dit doet u bij de gemeente.
  • Kom langs bij een van onze servicepunten om uw handtekening te legaliseren. Maak hiervoor een afspraak.

Staat u garant voor de persoon? Dan zet u bij uw bezoek aan een van onze servicepunten uw handtekening op het formulier. Ook uw echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner moet het formulier bij ons komen ondertekenen. Staat u niet garant, maar logeert de persoon wel bij u? Dan zet u bij uw bezoek alleen uw handtekening op het formulier.

In het bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking verklaart u waarom u de persoon hebt uitgenodigd. Bijvoorbeeld voor vakantie. Hiermee kan deze persoon laten zien waarvoor hij/zij naar Nederland gaat. Dit helpt om het visum te krijgen. Krijgt de persoon het visum? Dan mag hij/zij hier maximaal 3 maanden blijven. Wilt u weten welke nationaliteiten een visum nodig hebben om naar Nederland te komen? Kijk dan op de lijst met visumplichtige nationaliteiten.

Voor het legaliseren van een handtekening betaalt u € 9,65. Na het tekenen betaalt u meteen. U kunt alleen met uw pinpas betalen, behalve bij ons servicepunt Oud-Beijerland, waar u ook contant kunt betalen.

Uw geldige identiteitsbewijs.

Wij legaliseren uw handtekening direct. U krijgt het formulier dus gelijk weer mee en kunt het opsturen naar de persoon die u uitgenodigd hebt.

De IND heeft meer informatie over wat er nodig is om iemand naar Nederland te laten komen.