Spring naar content

Digitaliseringspakket MKB/ZZP-ers

Door de corona-crisis is het voor veel ondernemers zoals horeca en winkels noodzakelijk om ook online zichtbaar, vindbaar en bereikbaar te zijn én online te kunnen verkopen. Dat vraagt kennis en digitale vaardigheden. Gemeente Hoeksche Waard wil kleine ondernemers en zzp-ers daarbij helpen. Digitalisering is nu een noodzaak maar biedt ook in de toekomst kansen. Door over de digitale drempel te stappen, kunnen ondernemers hun naamsbekendheid, klandizie en omzet vergroten. Het digitaliseringspakket van de gemeente Hoeksche Waard is gemaakt voor en door Hoeksche ondernemers. MKB-ers (tot maximaal 10 werknemers) en zzp-ers die te maken hebben met omzetdaling door de coronamaatregelen kunnen zich aanmelden om – gratis – gebruik te maken van 1 van de 6 producten uit het pakket. Hieronder leest u welke 6 producten dit zijn, wat de voorwaarden zijn om in aanmerking te komen en hoe u zich aan kunt melden. In verband met de corona maatregelen vinden de trainingen in principe plaats via videobellen. 

Aanmelden

  • Aanmelden voor een product uit het digitaliseringspakket kan tot 1 augustus 2021.
  • U kunt zich voor maximaal 1 product uit het digitaliseringspakket aanmelden.
  • Het product dient uiterlijk 31 december 2021 te zijn afgenomen.
  • Voor het afnemen van het gekozen product uit het digitaliseringspakket worden geen kosten in rekening gebracht.

Let op: Er is een maximum gesteld op het aantal aanvragen. Voor de regeling geldt dus op = op. Inmiddels zitten we – begin mei – bijna aan het plafond. Wees er dus snel bij! Beoordeling en toekenning gebeurt op basis van volgorde van een correcte complete aanmelding.

Binnen 2 weken na het indienen van de complete aanvraag reageert de uitvoerder (gemeente Hoeksche Waard) op het verzoek. Bij onduidelijkheden ontvangt u een verzoek om vragen te beantwoorden. In geval van twijfel besluit een beoordelingscommissie van de gemeente Hoeksche Waard over de eventuele toelating tot het programma.

Tijdens deze training door Online Jungle leert u welke sociale mediakanalen er zijn en hoe ze gebruikt worden. Voor- en nadelen komen aan bod. We kijken naar uw doelgroepen: wie wilt u bereiken en wat zijn belangrijke kenmerken van deze mensen? U leert hoe u gebruik van social media kanalen kunt afstemmen op de doelgroep en waar u rekening mee moet houden bij het aanmaken van social media kanalen (do’s en dont’s). Duur: circa 3 uur.

Tijdens deze training door Online Jungle gaan we dieper in op de kernwaarden, de ‘why’ en de doelgroep van uw bedrijf. Op basis daarvan bepalen we contentpijlers, stijl van beeldmateriaal en hoe u teksten kunt schrijven voor uw doelgroep. U leert over de toegevoegde waarde van een contentkalender, hashtags en over algoritmes en statistieken. Duur: circa 3 uur.

Tijdens deze training door Online Jungle gaat u uw online strategie bepalen door te kijken naar de identiteit van uw organisatie, uw doelen, de doelgroepen die u wilt bereiken en de kenmerken van deze mensen. U kijkt ook naar uw concurrenten. Wat doen zij goed en wat minder goed? Hoe kunt u zich onderscheiden? We bespreken welke online marketing kanalen en methodes er zijn en hoe u deze in kunt zetten. Daarbij maken we verschil tussen organisch bereik (door bijvoorbeeld goed vindbaar te zijn, goede content en emailmarketing) en betaald bereik (door te adverteren of influencers in te zetten). Duur: circa 3 uur.

Met deze training – gegeven door Heijblom Fotografie – leert u hoe u het beste zelf goede foto’s met uw smartphone kunt maken voor sociale media &blogs. Hierbij worden de basisbeginselen van fotografie behandeld: scherpte/diepte, compositie en licht. U leert wat goede illustraties kunnen betekenen voor uw bedrijf en leert om u heen interessante beelden ontdekken. U gaat oefenen in de praktijk en ontvangt feedback hierop. U leert hoe u via de app Lightroom uw foto’s eenvoudig kunt nabewerken voor een consistente uitstraling. De totale tijdsinvestering bedraagt vier tot zes uur.

Hoe zorgt u dat u het maximaal haalbare uit uw website haalt en uw website beter vindbaar is via de zoekmachines? QuickOnline maakt samen met u een analyse van de prestaties van uw website en brengt door een zoekwoordenonderzoek de positie van uw bedrijf op het internet in kaart. Onderzoek naar zoekgedrag vertelt u veel over uw doelgroep. Uit de analyse en het zoekwoordenonderzoek volgt een advies waarmee u direct een plan van aanpak in handen heeft om meer uit uw website te halen zoals meer naamsbekendheid en meer conversies (informatieaanvragen, offerteaanvragen, klanten).

In overleg met u bouwt Hoeksche Media een eenvoudige website in wordpress die u zelf kunt bijhouden. Dit product is specifiek bedoeld voor ondernemers met een fysieke winkel in de Hoeksche Waard waar consumenten producten en/of diensten kunnen afnemen en afrekenen (zie voorwaarden).

Om in aanmerking te komen voor producten 1 tot en met 5 uit het digitaliseringspakket heeft u een: 

  • Een KvK-geregistreerd bedrijf met een vestigingsplaats in de gemeente Hoeksche Waard
  • Een ZZP- of MKB-bedrijf met maximaal 10 werknemers in dienst
  • Een bedrijf dat valt binnen de detailhandel of horeca onder de specifieke branches zoals genoemd in deze lijst met subsidiabele branches

Om in aanmerking te komen voor product 6, het laten bouwen van een eenvoudige website, zijn specifiekere voorwaarden van toepassing. U heeft:

  • Een KvK-geregistreerd bedrijf met een vestigingsplaats in de gemeente Hoeksche Waard
  • Een MKB-bedrijf met maximaal 10 werknemers in dienst
  • Een bedrijf met een fysieke winkel in de Hoeksche Waard waar consumenten producten en/of diensten kunnen afnemen en afrekenen.
  • Een bedrijf dat valt binnen de detailhandel of horeca onder de specifieke branches zoals genoemd in deze lijst met subsidiabele branches

Het digitaliseringspakket is bedoeld voor kleine ondernemers die schade ondervinden door de coronamaatregelen zoals detailhandel, horeca, evenementenbranche. In het aanvraagformulier wordt gevraagd te motiveren waarom uw bedrijf hiermee geholpen kan worden en dient u aannemelijk te maken dat de dienst bijdraagt aan het vergroten van de omzet en/of het marktbereik gedurende de klantcontactbeperkingen tijdens de COVID-19 periode. De beoordelingscommissie houdt zich het recht voor aanvragen af te wijzen die hier niet aan voldoen.