Woondeals Zuid-Holland ondertekend

Dinsdag 14 maart ondertekenden bestuurders uit Zuid-Holland en minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening de regionale realisatieagenda’s van de woonregio’s in Zuid-Holland. In deze realisatieagenda’s, ook wel woondeals genoemd, wordt de doelstelling neergelegd om in de periode 2022 tot en met 2030 maar liefst 250.000 woningen te bouwen. Namens de woonregio Hoeksche Waard tekende wethouder Robin Heij.

De Hoeksche Waard werkt samen met nog 3 woonregio’s in de buurt (Alblasserwaard, Drechtsteden en Goeree Overflakkee). Samen hebben zij 20.793 geplande woningen als ambitie opgenomen in de woondeal. Voor de Hoeksche Waard betekent het dat we vasthouden aan onze eigen ambitie om 500 woningen per jaar te blijven bouwen. Van deze nog te bouwen woningen moet 2/3 in de betaalbare prijsklasse vallen. Wethouder Heij: “De bedoeling van de regionale realisatieagenda’s is om met elkaar de schouders te zetten onder de woningbouwopgave. Zo kunnen we sneller bouwen en vooral ook betaalbare woningen realiseren. Gemeenten, provincie. Gemeenten, provincie en rijk spreken met de ondertekening van deze woondeals met elkaar af op welke manier ze samenwerken, hoe ze problemen te lijf gaan en randvoorwaarden invullen. Het gaat hierbij niet alleen om stenen stapelen maar vooral om de leefbaarheid in de dorpen en het bouwen van gemeenschappen.”

Kijk voor meer informatie op de website van provincie Zuid-Holland.