Prinses Margriet opent tentoonstelling 'Juliana, Een eeuw in poppen'

Vanmiddag heeft Hare Koninklijke Prinses Margriet de tentoonstelling ‘Juliana, Een eeuw in poppen’ in Museum Hoeksche Waard officieel geopend. Het museum in Heinenoord nodigde de prinses uit voor de opening, waarbij ook burgemeester Aptroot aanwezig was. Directeur Dirk-Jan List voelt zich vereerd met het koninklijk bezoek en is trots dat Museum Hoeksche Waard deze bijzondere verzameling poppen voor een aantal maanden kan tonen. De tentoonstelling is van zaterdag 29 oktober tot en met zondag 26 februari 2023 geopend voor het publiek.

Koningin Juliana heeft gedurende haar leven ruim 600 poppen cadeau gekregen. ‘Juliana, Een eeuw in poppen’ toont circa 70 van deze poppen. De expositie is aangevuld met klederdrachten, klederdrachtpoppen en herdenkingsvoorwerpen gerelateerd aan Koningin Juliana uit de collectie van Museum Hoeksche Waard en bruiklenen van musea in Sommelsdijk en Goes en van particulieren. Aan de hand van de poppen worden aangrijpende momenten uit haar leven getoond. Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de watersnoodramp uit 1953, volgend jaar 70 jaar geleden.

Vereerd met koninklijk bezoek aan de Hoeksche Waard

Burgemeester Aptroot had de de eer om Prinses Margriet welkom te mogen heten in de Hoeksche Waard. In zijn welkomstwoord sprak hij zijn waardering uit voor Museum Hoeksche Waard. “Hier, op deze plek, wordt het verhaal van onze streek verteld, hoe men hier vroeger leefde en werkte: het landschap, de bewoning en de bedrijvigheid; de gebruiken, de markante mensen en de grote gebeurtenissen. En daarmee is dit museum van grote betekenis voor de Hoeksche Waard en omgeving en de toekomstige generaties. Het is een belangrijke schakel tussen het heden en het verleden van de regio. Museum Hoeksche Waard is een passende locatie voor deze tentoonstelling over het leven van de voormalige koningin, een eeuw waarin de samenleving grote veranderingen doormaakte.”

Laatste kans om poppen te bezichtigen
Dit is voorlopig de laatste kans om de unieke poppen in lokale klederdrachten uit de collectie van de Koninklijke Verzamelingen te bezichtigen. Textiel is lichtgevoelig en de poppen zijn oud en kwetsbaar. Hierna worden ze voorlopig niet meer uitgeleend. Meer informatie over de tentoonstelling is te vinden op de website van Museum Hoeksche Waard.