Chatten met Veilig Thuis
Sinds mei vorig jaar kun je chatten met alle 26 Veilig Thuis-organisaties in Nederland. De chatfunctie geeft een extra mogelijkheid voor advies in het geval van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Online bereikbaarheid
De Veilig Thuis-organisaties maken zich, zeker ook in deze tijd van de coronamaatregelen, zorgen over slachtoffers van huiselijk of seksueel geweld of kindermishandeling, die niet zelf in staat zijn om te bellen omdat bijvoorbeeld de pleger hen voortdurend in de gaten houdt. Zeker nu iedereen meer met elkaar in huis zit. Daarom is er gestart met het verbeteren van de online bereikbaarheid en is de chatfunctie toegevoegd.
100 procent anoniem
De chat is bedoeld voor mensen die zelf te maken hebben met huiselijk geweld of kindermishandeling maar ook voor omstanders die zich zorgen maken. Het chatten met Veilig Thuis kan 100 procent anoniem, het chatgesprek is niet te herleiden naar een persoon. Via de chat kan overigens geen officiële melding worden gedaan. Daarvoor zijn meer gegevens nodig. Tijdens het chatten kan Veilig Thuis (als dat gewenst is) wel helpen bij het formuleren van een melding, waarbij acties om het geweld te stoppen altijd in afstemming worden gedaan.
De chatfunctie is een pilot
De chatfunctie bij Veilig Thuis is een pilot. Tijdens deze periode van de coronamaatregelen wordt gekeken naar het gebruik van de chat. Na evaluatie wordt besloten of de chatfunctie blijft.
Bereikbaarheid chat en telefoonnummer
Woon je in de Hoeksche Waard? Dan kun je op de website Veilig Thuis Zuid-Holland terecht met vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling. Via deze site kun je ook gebruik maken van de chat. De chat is op alle werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur bemenst. Het landelijke telefoonnummer 0800 – 2000 voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen per week operationeel.