Korteweg
Al geruime tijd is er aandacht voor de verkeersonveiligheid voor fietsers op de Korteweg bij Zuid-Beijerland. Fietsers maken nu gebruik van dezelfde weg waar auto’s, vrachtverkeer en landbouwverkeer ook rijden. Dit levert gevaarlijke situaties op.
Het zuidwesten van de Hoeksche Waard is niet met hoofdwegen ontsloten. Omdat niet in één oogopslag duidelijk is wat de beste en snelste wegen zijn om van A naar B te komen, rijden we met z’n allen kriskras over het hele eiland. Dit betekent dat auto’s en zwaar vrachtverkeer over de kleinere polderwegen en kwetsbare dijken rijden. Ook levert dit ongewenste situaties op want er zijn vaak geen aparte fietspaden.
De gemeente wil de verkeerssituatie rond de Korteweg daarom graag verbeteren. Wij namen het initiatief om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de Korteweg te veranderen. Deze verandering moet bijdragen aan een verbetering van:
- de doorstroming van het verkeer;
- de leefbaarheid voor bewoners langs de omliggende dijken;
- de verkeersveiligheid, met name voor fietsers.
Vragen?
Voor vragen over het project kunt u terecht bij René den Drijver, bereikbaar via telefoonnummer 140186 of via e-mail rene.dendrijver@gemeentehw.nl.
Waterschap Hollandse Delta voert werkzaamheden uit om de Korteweg in Zuid-Beijerland breder te maken. Ook komt er een apart fietspad naast de Korteweg en delen van de Schoutsdijk en Middelsluissedijk Westzijde. Dit is belangrijk voor de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid in de Hoeksche Waard.
Wat gebeurt er wanneer?
September 2025 – Start van de voorbereidingen
- Waar nodig weghalen van bomen langs de Schoutsdijk en Middelsluissedijk Westzijde
- Graafwerkzaamheden op de plaats waar het fietspad komt
- Omleggen van de sloot waar nodig
- Aanbrengen van voorbelasting: de grond wordt voorbereid voor de aanleg van het fietspad
Najaar 2025 – eind 2026
De voorbelasting van de grond zorgt voor de benodigde zetting van de ondergrond. Dat betekent dat de grond daarna stabiel genoeg is, in dit geval voor de aanleg van het fietspad. Deze zogenaamde voorbelasting duurt minimaal 18 maanden. De precieze duur hangt af van hoe de ondergrond reageert.
Na de voorbelasting kan de aanpassing van de Korteweg starten :
- Verbreding van de rijbaan van 6 naar 6,6 meter
- Aanleg van het fietspad
Wat betekent het voor mij?
Tijdens de werkzaamheden in de voorbereidingsfase (2025-2026) is er geen overlast. Tijdens de aanleg van het fietspad en de verbreding van de weg wordt het verkeer zo nodig omgeleid.
Wie doet wat?
Voor het project werkt waterschap Hollandse Delta nauw samen met gemeente Hoeksche Waard. Aannemer KWS Infra voert de werkzaamheden uit in opdracht van waterschap Hollandse Delta. Provincie Zuid-Holland en gemeente Hoeksche Waard leveren een financiële bijdrage aan het project.
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van het waterschap.
Maandag 15 februari organiseerde de gemeente een digitale informatieavond voor omwonenden en geïnteresseerden. Deze avond hebben wij georganiseerd om inwoners in een vroeg stadium te informeren en betrekken bij het project. Tijdens deze avond gaven wij een toelichting op de plannen, de varianten en het proces. Ook was er mogelijkheid om vragen te stellen en ons van input te voorzien voor het verdere proces.
Om de bereikbaarheid in dit deel van de Hoeksche Waard te verbeteren gaan we aan de slag met de Korteweg bij Zuid-Beijerland. Deze weg is de verbindende schakel tussen de Provincialeweg naar de A29 en de wegen naar de dorpen aan de westkant van de Hoeksche Waard.
Het waterschap Hollandse Delta is eigenaar van de Korteweg en de omliggende wegen (Provincialeweg en Noord-Achterweg). Daarom werken wij nauw samen met het waterschap.
De afgelopen maanden voerden we gesprekken met direct omwonenden van de Korteweg en grondeigenaren in het gebied. Goudappel Coffeng, (een verkeerskundig bureau) deed metingen zodat we een goed beeld hebben van hoeveel verkeer er rijdt, hoe hard ze rijden en waar ze vandaan komen en naar toe gaan. Ook deed Goudappel Coffeng onderzoek naar verschillende varianten voor de Korteweg. De resultaten van dit onderzoek en het verkeersonderzoek zijn beschreven in het rapport ‘Varianten voor de Korteweg’.