Wij gaan de rijbaanverharding inclusief fundering binnen de bebouwde kom van het buurtschap Zinkweg in Oud-Beijerland vervangen.  

Dit na klachten van bewoners over het slechte wegdek, eigen onderzoek en analyse door een gespecialiseerd bureau. Een aantal bewoners van de Zinkweg heeft ook nog last van hemelwater dat rechtstreeks van de hoger liggende weg afwatert naar hun woningen.

Wij besloten daarom de Zinkweg opnieuw in te richten en te asfalteren. Daarbij houden we zoveel mogelijk rekening met de wensen van de bewoners. Via onder andere een enquête vroegen wij hun mening over de afwatering, het openbaar groen, de openbare verlichting, sluipverkeer, landbouw- en vrachtverkeer, parkeren en verkeersmaatregelen. Die op- en aanmerkingen zijn verwerkt in de plannen.

Wij hielden op 6 oktober 2021 een digitale bewonersbijeenkomst, waarbij projectleider Jasper van der Pal uitleg gaf bij de plannen van de gemeente. Zo hoorden wij rechtstreeks van de bewoners of wij hen goed begrepen hebben. Deze op- en aanmerkingen namen wij mee in het ontwerp. Bij “Plattegronden bij onze plannen” hieronder ziet u het resultaat.

Bij het voorbereiden van het werk in 2023 kwamen we onvoorziene problemen tegen. Het detailonderzoek van de ondergrond bracht aan het licht dat er veel meer kabels en leidingen liggen dan bekend. Samen met Ingenieursbureau Drechtsteden maken wij nu een nieuw plan voor het asfalteren van uw buurtschap. De inrichting die wij eerder presenteerden blijft zoveel mogelijk intact.

Wij zijn niet gelukkig met alle vertraging. Een goed ontwerp en uitvoering waar u als Zinkweg bewoner veel plezier van heeft is echter belangrijker. De uitvoering start nu begin 2024.

Wilt u op de hoogte blijven van de werkzaamheden aan de Zinkweg?

Parkeren

  • De parkeerplaatsen die wij aanleggen zijn straks niet de enige plekken waar men mag parkeren. Net als nu, kan men straks langs de weg parkeren. Dit is voor een deel op de fietssuggestiestrook.
  • Op verzoek van de bewoners hebben wij de locatie van diverse parkeerplaatsen aangepast.
  • Wij werken de inrichting van de parkeerplaats bij de Zinkwegse Boys verder uit inclusief de eventuele verlichting, hekken en dergelijke.

Snelheid

  • De nieuwe inrichting van de weg moet leiden tot een verlaging van de snelheid.
  • Het landbouw- en vrachtverkeer mag de wegen binnen het buurtschap blijven gebruiken. Daar moeten we bij de inrichting van de weg rekening mee houden. De snelheid remmende maatregelen mogen daarom niet heel smal of krap worden gemaakt.
  • De gemeente geeft de meldingen over te hoge snelheid door aan de politie. Zij moet vervolgens handhaven.
  • Het Openbaar Ministerie (OM) is verantwoordelijk voor het plaatsen van flitspalen. Zij hebben de afgelopen jaren veel palen weggehaald. Wij schatten daarom in dat zij op de Zinkweg geen flitspaal plaatsen. Het OM plaatst geen flitskasten in 30km-gebied.

De gemeente voert geen werkzaamheden op particulier terrein uit, behalve als het gaat om het op hoogte aansluiten van de bestaande- op de nieuwe verharding.

Neemt u voor het asfalteren van particuliere op/inritten, parkeerplaatsen en dergelijke contact op met de aannemer van het werk. Deze is nu nog niet bekend.

Wij overleggen met het bestuur van de Zinkwegse Boys om de huidige overlast van onder andere de verlichting en het parkeren zoveel mogelijk te voorkomen.

Om het hemelwater op de omliggende sloten te lozen, hebben we een vergunning nodig van waterschap Hollandse Delta. Hier wordt aan gewerkt.

Hieronder ziet u een doorsnede tekening van de weg en 6 plattegronden. U ziet daar hoe het er voor uw woning uit gaat zien.

Aanpassingen aan het ontwerp:

  • Naast (en niet voor) Zinkweg 209 komen nu 2 parkeerplaatsen i.p.v. 4.
  • De ruimte bij de rijbaan en de parkeervakken zijn gecontroleerd op landbouwvoertuigen. Het is krap, maar past wel en het ontwerp is dan ook niet aangepast.
  • Enkele maatvoeringen zijn toegevoegd.
  • De inrit bij de 1e Kruisweg 1 hebben we verbreed.

Documenten

Tekeningen Zinkweg.pdf (5 MB)